ADF Internationalin lausunto vastauksena teol. tri. Juha Meriläisen esittämiin väitteisiin

Alliance Defending Freedom (ADF) keväällä 2022 Kanava-lehdessä julkaistun vastine:

ADF International lausunto vastauksena teol. tri. Juha Meriläisen esittämiin vääriin väitteisiin

16.03.2022

Tämä lausunto on vastaus Kanava-lehdessä (Suomen Kuvalehden verkossa) julkaistuun artikkeliin Taistelu Euroopan sielusta, jonka on kirjoittanut Suomen evankelis-luterilaisen kirkon arkkipiispan kansainvälisten asioiden teologinen neuvonantaja pastori Juha Meriläinen.

ADF International on uskontopohjainen oikeudellinen etujärjestö, joka suojelee perusvapauksia ja edistää kaikkien ihmisten luontaista ihmisarvoa. Uskomme, että kaikki ihmiset on luotu Jumalan kuvaksi ja että jokainen on ihmisarvon ja kunnioituksen arvoinen. Taistelemme uskonnollisten vähemmistöjen vainon lopettamiseksi kaikkialla maailmassa. Puolustamme perheitä ja yksilöitä oikeudessa ja puolustamme perusvapauksia kansallisella ja kansainvälisellä tasolla. Olemme mukana hankkeissa ja tapauksissa yli 100 maassa, ja monipuolinen tiimimme edustaa monenlaisia maita, taustoja ja kieliä.

Kuten verkkosivuiltamme käy ilmi, nykyisiin hankkeisiimme kuuluu muun muassa sellaisten tyttöjen puolustaminen Pakistanissa, jotka on siepattu, naitettu väkisin ja "käännytetty" kristinuskostaan. Olemme haastaneet oikeuteen Venäjän viranomaiset, jotka kieltävät uskonnollisia yhteisöjä kokoontumasta jumalanpalvelukseen. Ja "katoavat tytöt" hankkeemme kautta tarjoamme ilmaista oikeusapua intialaisille naisille, jotka saavat kärsiä siitä, että ovat vain synnyttäneet tyttöjä.

Euroopassa tuemme Päivi Räsäsen oikeudellista puolustusta, koska uskomme, että vapaassa yhteiskunnassa jokaisen pitäisi saada ilmaista omaa vakaumustaan ilman sensuurin pelkoa. Tämä on jokaisen vapaan ja demokraattisen yhteiskunnan perusta. Puheen kriminalisointi niin sanotuilla vihapuheita koskevilla laeilla sulkee tärkeät julkiset keskustelut ja on vakava uhka demokratioillemme.

ADF International on äärimmäisen pettynyt siitä, että Suomen evankelis-luterilaisen kirkon arkkipiispan kansainvälisten asioiden teologinen neuvonantaja pastori Juha Meriläinen toistelee perusteettomia syytöksiä toiminnastamme.

Ottaen huomioon, että Meriläinen ei ottanut meihin yhteyttä kommenttia varten ennen artikkelinsa julkaisemista (mikä on vastoin kaikkein perustavanlaatuisimpia journalistisia normeja), vastaamme alla olevaan kahteen suurimpaan epätotuuteen.

Ensinnäkin Meriläinen tukeutuu Southern Poverty Law Centeriin (SPLC) muodostaessaan mielipiteensä. SPLC on kuitenkin tuhonnut uskottavuutensa räikeän puolueellisen agendansa ja huonomaineisen varainhankintajärjestelmänsä vuoksi. Se on luonut puolueellisen ja ideologisesti perustellun "viharyhmä"-luettelon osana "erittäin tuottoisaa huijausta", kuten eräs SPLC:n entinen työntekijä sitä kuvaili. Totuus on, että ADF International on yksi maailman suurimmista ja tehokkaimmista uskonnonvapauden ja sananvapauden suojeluun omistautuneista oikeudellisista etujärjestöistä. Lukemattomat valtavirran tiedotusvälineet ovat paljastaneet SPLC:n puolueellisen agendan ja väärinkäytökset, joista osa on lueteltu alla. SPLC on itse asiassa haastettu useita kertoja oikeuteen siitä, että se on levittänyt epäoikeudenmukaisesti vääriä tietoja ryhmistä mustamaalatakseen niitä, joiden kanssa se on eri mieltä.

Meriläinen toistaa artikkelissaan SPLC:n valheellisia väitteitä; nimittäin, että me "tuimme transsukupuolisten pakkosterilointia ja kampanjoimme homoseksuaalisuuden kriminalisoinnin puolesta."

Selvyyden vuoksi todettakoon, että emme ole koskaan tukeneet homoseksuaalisuutta kriminalisoivien lakien säätämistä, emmekä tälläkään hetkellä käy oikeudenkäyntejä tai aja mitään tällaista lainsäädäntöä.

Lisäksi tuomitsemme jyrkästi kenenkään pakkosterilisaation. Tämä valheellinen väite on tahallinen vääristely ADF Internationalin Euroopan ihmisoikeustuomioistuimelle jättämästä kirjelmästä "A.P., Garçon ja Nicot vastaan Ranska". Tapauksessa tarkasteltiin oikeudellisia kriteerejä, jotka on täytettävä, jotta kansalaiset voivat laillisesti muuttaa sukupuoltaan. ADF Internationalin oikeudellisessa kirjelmässä tuettiin Euroopan maiden oikeutta laatia omat lainsäädäntönsä sen sijaan, että niiden toimivallan ulkopuolella toimivat kansainväliset tuomioistuimet määräävät ne. Kirjelmässä ei otettu lainkaan kantaa Ranskan lakiin, eikä sillä ollut mitään tekemistä pakkosterilisaation kanssa. Euroopan yhteisöjen tuomioistuin tai kukaan asian osapuolista ei luonnehtinut osallistumistamme tällä tavoin. Itse asiassa

Euroopan ihmisoikeustuomioistuin kehotti meitä nimenomaan Euroopan ihmisoikeussopimuksen tavanomaisten sääntöjen mukaisesti olemaan "ottamatta kantaa tapauksen tosiseikkoihin tai asiasisältöön, vaan käsittelemään ainoastaan tapauksen ratkaisuun liittyviä yleisiä periaatteita", ja juuri niin me teimme. Vasta useita vuosia myöhemmin SPLC alkoi vääristellä kantaamme asiassa omien tarkoitusperiensä mukaisesti.

Toiseksi Meriläinen kyseenalaistaa rahoituksemme ja vihjaa, että meitä rahoittavat yksinomaan varakkaat yhdysvaltalaiset lahjoittajat. Todellisuudessa työtämme rahoittaa yli 200 000 tukijaa yli 50 maassa. Noudatamme täysin kaikkia sääntöjä, jotka eri hyväntekeväisyysjärjestöjen sääntelyviranomaiset ovat asettaneet maissa, joissa toimimme. Tukijamme antavat lahjoituksia tietäen, että oikeustoimintamme ulottuu kaikkialle maailmaan tärkeiden periaatteellisten asioiden puolustamiseksi.

Olemme todella sitoutuneet sananvapauteen, niin ollen on surullista, että kirkon edustaja levittää valheita ja vääristeltyjä väitteitä työstämme.

Lisätietoja työstämme saa osoitteesta globalmedia@adfinternational.org.

Kymmenen viimeaikaista raporttia SPLC

The New York Post: The Southern Poverty ‘anti-hate’ racket

The Washington Post: The Southern Poverty Law Center has lost all credibility

The Hill: The Southern Poverty Law Center and yesterday's wars

The Week: The sad hysteria of the Southern Poverty Law Center

Reason: SPLC Selling Hate - The Southern Poverty Law Center scam

The New Yorker: The Reckoning of Morris Dees and the Southern Poverty Law Center

USA Today: The Southern Poverty Law Center is a hate-based scam that nearly caused me to be murdered

Washington Examiner: Trust not the Southern Poverty Law Center

The New York Times: Roiled by staff uproar civil rights group looks at intolerance within

The Federalist: How the Southern Poverty Law Center started inventing hate groups

Edellinen

Huom! Tiedot päivitetty 14.8.2023 | Tukimielenosoitus | Päivi Räsäsen ja Juhana Pohjolan oikeudenkäynti 31.8.-1.9.

Seuraava

Tiedote 31.7.2023 Päivi Räsänen: Olen kiitollinen kaikesta tuesta sanan- ja uskonnonvapaudelle