Perheen kokemus sateenkaarityöpajoista


11.3.2023

Viestin lähettäjä on neljän lapsen äiti Hämeenlinnasta, lasten iät 18, 17, 15 ja 11.

“Vanhempien tulee toimia ja saada äänensä kuuluviin, mikä on meille suomalaisille melko vierasta. Me kustannamme koulujärjestelmän emmekä voi hiljaisesti hyväksyä kaikkea.

Laitan sinulle viestinvaihdon Helsingin peruskouluvastaavan xxx kanssa. Tässä huomattavaa on, että xxx ei ota mitään kantaa siihen, kun argumentoin vastaan sateenkaarityöpajojen pakollisuutta ja sisällyttämistä OPSiin.”

Perheen viesti koululle:

Lastemme kouluihin tulee pakolliseksi sateenkaarityöpajat. Minkälaista materiaalia pajoissa käytetään?

Vanhempana olen kiinnostunut sisällöstä. Lisäksi mitä tulee työpajan pakollisuuteen, koulunhan on toki järjestettävä muuta oppilaille, jotka eivät osallistu (esimerkiksi uskonnon tunteja on korvattu elämänkatsomustiedolla jo vuosikymmeniä).

Ehdottomasti kannatan tasa-arvoa ja yhdenvertaisuutta! Sateenkaarityöpajoissa käytettävä materiaali olisi mielestäni lähetettävä koteihin tutustuttavaksi ennen työpajojen alkua. Ymmärrän toki, että opettajilla on akateeminen vapaus tuntien suunnittelussa, mutta Seta kaiketi laatii pajojen rungoksi ja opettajien käyttöön materiaalit?

Kyseessä on 12-vuotiaat lapset, ja viime kädessä kasvatusvastuu on meillä vanhemmilla.

Koulun vastaus:

Työpajat ovat osa oppilaan koulupäivää ja opetus perustuu opetussuunnitelmaan. Teemaa käsitellään opetussuunnitelman tavoitteiden ja sisältöjen mukaisesti eikä niihin liity ideologista näkökulmaa. Oppilaita ei pyydetä pohtimaan omaa identiteettiään, vaan teemasta keskustellaan yleisellä tasolla – aivan kuten asiaa olisi käsitelty terveystiedon  ja/ tai ympäristöopin tunnilla. Opetuksessa käytettävä materiaalin sisällöstä vastaa kasvatuksen ja koulutuksen asiantuntijat. Opettajat ovat mukana ja vastuussa opetuksesta normaalin oppitunnin tapaan.

Työpajojen tavoitteena on varmistaa turvallinen koulunkäynti kaikille ja lisätä oppilaiden ymmärrystä moninaisuudesta. Olemme suunnitelleet työpajoja siten, että ne lähtevät yhdenvertaisuuden ja tasa-arvon kokemuksesta jokaisen oppilaan kohdalla. Nuoret saavat keskustella mitä moninaisuus on yleensä ja mitä sateenkaareva kirjavuus tarkoittaa yleisellä tasolla. Keskustelua käydään jokaista kunnioittaen ja kuunnellen. Työpajojen keskeisenä tavoitteena on lisätä koulun toimintakulttuurin turvallisuutta ja ennaltaehkäistä kiusaamista sekä muuta epäasiallista käyttäytymistä. Näin jokainen oppilas voi koulussa keskittyä oppimiseen turvallisessa ilmapiirissä ja tulla arvostetuksi omana itsenään.

Perheen vastaus:

Kiitos vastauksestasi! Me emme tietenkään hyväksy kiusaamista, homottelua ynnä muuta, vaan kaikkia ihmisiä kuuluu kunnioittaa. Näissä asioissa jaamme kasvatusvastuun ja tuemme kasvatustyötä yhdessä opettajien ja opetussuunnitelman kanssa ilman erityistä Sateenkaarityöpajaa. Vakaumukseemme ei kuulu sukupuolten moninaisuus ja näemme Setan osallistumista koulutyöhön ongelmallisena. Meille tärkeää on vahvistaa perinteisiä arvoja, seksuaalisuutta ja avioliittokäsitystä.

Opetussuunnitelma mahdollistaa kuitenkin myös perinteisen perhe-, avioliitto- ja sukupuolikäsitykseen sopivan opetuksen ja ohjaa eriyttämään opetusta, kun oppilas ei esim. vakaumuksensa vuoksi voi osallistua. Tässä monikulttuurisessa yhteiskunnassa vastaavia tilanteita varmasti on. Perus- ja ihmisoikeuksiin vedoten vanhemmat voivat ilmoittaa, että lapsi ei osallistu vakaumustaan loukkaavaan opetustilanteeseen ja pyytää, että opettaja järjestää korvaavan vaihtoehdon päästä opetussuunnitelman tavoitteisiin.

Opettajalla ja rehtorilla on velvollisuus toteuttaa jokaisen perus- ja ihmisoikeudet (perustuslaki pykälä 22) ja velvollisuus toimia yhteistyössä kodin kanssa (perusopetuslaki pykälä 3). Voimassaoleva laki ei mahdollista uskonnonvapauden rajoittamista siten, että opetukseen on pakko osallistua (laki uskonnon, ajatuksen ja omantunnon vapaudesta, perustuslain 11. pykälä).

Näin ollen on tärkeää, että me vanhemmat saamme etukäteen tutustua opettajan käyttämään materiaaliin, jotta tiedämme minkälaista sisältöä opetuksen tueksi opettaja käyttää, ja sillä perusteella tehdä päätös haluammeko lastemme osallistuvan mm. Sateenkaarityöpajaan.

Perheen äiti kertoo:

Sain viimeiseen viestiin vastaukseksi vain pajoissa käytettävän materiaalin jota alunperin pyysin. Pajojen pakollisuuteen tai OPSiin hän ei, kiinnostavaa kyllä, ottanut kantaa.

Olen jo aiemmin koonnut vanhempia yhteen sosiaalisessa mediassa. Minun tavoitteeni on aktivoida vanhempia ja osallistaa heitä koulujen toimintaan, ovathan lapsemme suuren osan päivästä siellä ja opettajilla on etenkin alaluokkalaisille suuri auktoriteetti- ja luottoasema. Haluaisin keskustelua vanhempainiltoihin ja -yhdistyksiin, onhan meillä vanhemmilla ja opettajilla sama tavoite. Keskustelu kouluissa, kunnissa ja mediassa on avain, jos sananvapautta rajoitetaan tai se saa sijaa vain somessa; jos kansalaiset eivät tule kuulluksi päättäjätasolla yksin tai yhdistyksinä, demokratia ei toteudu.