Tiedote helsinkiläisille lasten vanhemmille 30.1.2023

Tiedote 30.1.2023

Kaikilla helsinkiläisillä peruskoulun luokka-asteilla 6.–9. järjestetään työpajat seksuaalisen suuntautumisen ja sukupuolen moninaisuudesta. Työpajat alkavat viikolla 5. Työpajan taustalla ja toteuttamisessa on mukana voimakkaasti ideologinen järjestö Seta, joka aiempien kokemusten mukaan tuottaa perheiden uskonnonvapautta loukkaavaa ja jopa suoraan lapselle haitallista opetussisältöä.

Jokaisen vanhemman on syytä olla hereillä ja miettiä, onko oman lapsen edun mukaista osallistua työpajaan. Lainsäädännön mukaan vanhemmalla on oikeus päättää, osallistuuko oma lapsi työpajaan, jos se on uskonnon-, ajatuksen- ja omantunnon vapautta loukkaava ja jos sen järjestää ideologista sisältöä tuottava edunvalvontajärjestö. Lukuisat vanhemmat ja lapset ovat arvioineet, että työpaja loukkaa heidän perus- ja ihmisoikeuksiaan ja he aikovat vaatia vaihtoehtoisen opetuksen järjestämistä.

Jos jaat huolen, että kyseinen tilaisuus loukkaa perheesi vakaumusta, toimi näin:

1. Ota yhteyttä luokanopettajaan tai ryhmänvalvojaan, tuo esille perheen katsomus ja tiedustele kyseisen työpajan sisällöstä opettajalta

2. Ilmoita, että sateenkaarityöpaja loukkaa uskonnonvapauttanne ja lapsenne ei tällä perusteella siihen osallistu sekä pyydä opettajaa/ryhmänvalvojaa järjestämään lapsellenne korvaava perheenne katsomukseen sopiva vaihtoehto päästä opetussuunnitelman tavoitteisiin

3. Kerro kokemuksistanne muille lasten vanhemmille ja Sanan- ja uskonnonvapaus ry:lle

Voit tarvittaessa hyödyntää Sanan- ja uskonnonvapaus ry:n sivuilla olevaa materiaalia vanhempien oikeuksista.

Sanan- ja uskonnonvapaus ry:n hallitus 30.1.2023