Opettajan näkökulma koulujen seksuaalikasvatukseen


Olen opettaja, vaikkakin jo pari vuotta eläkkeellä. Minulla on kuitenkin Sanan- ja uskonnonvapaus ry:lle kokemusperäistä tietoa näistä pajoista, ja toivonkin että kerrotte asiaa eteenpäin.

Muutama vuosi sitten olin 8-luokkalaisten luokanvalvoja, ja kaikille kahdeksasluokkalaisille järjestettiin silloin (ehkä vieläkin?) Taidetestaajat-nimisiä vierailuja kulttuurin eri aloille. Innolla koulumme otti osaa. Toinen retki oli Varkauden teatteriin, kiva reissu. Toinenpa sitten olikin Kiasmaan, jossa piti olla taidenäyttely.

Olihan se, mutta olipa myös asia josta ei etukäteen varoiteltu eikä lupia kyselty.

Oli nimittäin työpajoja, joista lähes kaikki koskivat trans- tai sateenkaariasiaa. Järjestäjää en tiedä, mutta veikkaisin että SETA teki pilottikokeilun siellä ja aikoo toteuttaa samantyylisiä pajoja nyt.

Yksi paja oli sellainen, missä jokainen laitettiin/pakotettiin kirjoittamaan ja piirtämään itsensä MUUSSA sukupuolessa kuin mihin on tottunut. Pois ei päässyt ennen kuin oli homman tehnyt. Piti vielä alaston nukke (tyttö tai poika) vaihtaa muovailuvahalla muuksi kuin mitä nukke alunperin oli. Kyllä oli nolostuneita nuoria!

Toinen oli valokuvanäyttelyn arviointipiste. Seinillä oli suurikokoisia valokuvia, joissa alle 10-vuotiaat lapset oli puettu ja kammattu niin ettei niistä voinut tietää, ovatko he tyttöjä vai poikia.

Oli muitakin, mutta nämä olivat sellaisia, joihin olisi kyllä tarvinnut vanhempien suostumuksen! Kesken en voinut jättää, koska ideana oli arvioida 'kulttuurikokemukset' jälkikäteen enkä siksikään, että olin vastuussa koko ryhmästä yksin.

Kiasmassa meidät otti vastaan nainen, joka oli pukeutunut sateenkaariasuun ja heti alussa hän valisti kuinka Kiasma on mukana edistämässä tasa-arvoista Helsinkiä ja että he tukevat sateenkaariaatetta. En muista mitä sanaa hän käytti, mutta asia tuli selväksi. Olisi pitänyt tajuta, ettei tultukaan pelkkään taidenäyttelyyn, joka tosin oli ensin ennen pajoja.

Tämä siis muutama vuosi sitten.

SETAn agenda on poliittinen ja ideologinen, eikä kuulu kouluun. OPSin sukupuolen moninaisuus tarkoittaa sitä, että tyttöyttä ja poikuutta voi ilmentää monella lailla, ja että ammatteihin pitäisi opettajien ja OPOjen ohjata tasapuolisesti. SETA on tehnyt tästäkin oman tulkintansa.

Tarkistin äsken vieläkö näitä Taidetestaajat-retkiä järjestetään, ja kyllä vain. Sinänsähän siinä ei mitään moitittavaa muuten ollutkaan, mutta nämä trans-  ja sateenkaaripropagandat olisi joko pitänyt jättää kokonaan pois tai vähintään informoida osallistujia hyvissä ajoin etukäteen moisesta yllätyksestä!

Kävimme siellä toukokuun lopulla, vuodesta en ole varma. Ehkä silloin oli samaan aikaan Pride-viikko, se olisi jonkinlainen selitys. Mutta pahimpana pidin kohti käyvää otetta: jokainen herkässä iässä oleva haastettiin kyseenalaistamaan oma biologinen sukupuolensa. Tämä Taidetestaajat koski koko maan 8-luokkalaisia, ja varmaan Kiasmassa kävi eniten helsinkiläisiä nuoria ja sitten meitä pääkaupunkiin muutenkin tutustumaan tulleita. Koulumme sijaitsee Heinävedellä.

Kaikkeen ei tarvitse suostua, ei vaikka se on jo laissa. Lakikin voi olla huono tai jopa jumalaton, niin kuin tämä translaki. Niin kauan kuin on sanan- ja uskonnonvapaus, pitää toimia. Ja oikeastaan vaikkei olisikaan… Kyse on niin perustavanlaatuisesta asiasta; vastakkain on joko juutalais-kristillinen tai pakanallinen ihmiskuva, ja sen myötä koko yhteiskuntajärjestyksestä.

Kukaan meistä ei vielä ole elänyt niiden seurausten kanssa, jota tästä varmasti tulee. Jälki tulee olemaan surullista.

Mutta tehdään mikä voidaan!

Riitta Turpeinen,

kieltenopettaja (englanti ja ruotsi), 

toiminut perusopetuksen puolella 18 vuotta


Edellinen
Edellinen

Kirjallinen kysymys: Peruskoulujen sateenkaarityöpajojen uskonnonvapautta loukkaava sisältö

Seuraava
Seuraava

Oikeus sanoa! 16.2. klo 13:00